Zoveel wandelmogelijkheden heb je nergens anders

Het gevarieerde landschap van het Zwarte Woud is ideaal voor alle soort van sportactiviteiten. Met name wandelaars en liefhebbers van Nordic Walking voelen zich op de verschillende niveaus van Duitslands hoogste middelgebergte in de drielandenhoek Duitsland-Zwitserland-Frankrijk, gewoonweg heerlijk. Van de wijngaarden tegen de westelijke hellingen en in de Boven-Rijnse laagvlakte tot aan het oostelijke deel met z'n talloze bergkloven, van het dicht beboste noorden tot de panoramarijke hoogvlakten en zonnige bergkammen in het zuiden en in het hoge Zwarte Woud – overal zijn talrijke wandelpaden beschikbaar.

Of je nu de alpiene toppentocht doet of liever op je gemak rondom de Mummelsee wandelt, of een meerdaagse trektocht maakt op de West- of de Oostweg of de begeleide wandeling in het spoor van de orkaan Lothar op de Ruhestein: in het meest afwisselende middelgebergte van Duitsland wordt bijna elke wandelwens vervuld.

Wie bij een trektocht door het Zwarte Woud lange dagetappes wil afleggen, kan z'n bagage ook door de gastheren naar de volgende overnachtingsplaats laten vervoeren. Doet u het liever rustig aan? Dan zou u de “langzaamste wandelroute van Duitsland” moeten uitproberen. De bewoners van Schonach verzoeken hun gasten, mobieltjes en horloges thuis te laten en alleen naar hun innerlijke klok te luisteren. Hun tip: onderweg eekhoorntjes voeren, je aan de waterval verfrissen en uitrusten aan meren of beekjes. Langs de wandelroute lokken authentieke eethuisjes met typische gerechten van het Zwarte Woud. Geen wonder dat deze tocht landelijk winnaar is geworden bij de wedstrijd “avonturenwandelingen in Duitsland”.

Het “Dinner-Jumping” in Sasbachwalden is eerder iets voor culinaire genieters. Daarbij worden in het bloemen- en wijndorp de vier gangen van een diner in verschillende restaurants geserveerd. Dat er bij iedere gang voortreffelijke wijnen als de “Alde Gott” worden geschonken, is bijna vanzelfsprekend.

Voor prestatiegerichte wandelaars zijn de panoramarijke steile bergpaden en hoogteroutes de eigenlijke attractie. Tussen de 60 en 285 kilometer lang zijn de acht grote, van noord naar zuid lopende routes over de bergen van het Zwarte Woud, door de wijnbergen aan de rand van het woud naar het zacht glooiende oostelijk deel. De zeven “dwarsroutes” van west naar oost voeren over afstanden van 45 tot 178 kilometer naar het Bodenmeer.

Het beschrijven van de overige, bijna 30.000 kilometer bewegwijzerde wandelpaden zou de voorstellingskracht ver te boven gaan. Dit enorme cijfer bewijst echter ook dat de bewoners van het Zwarte Woud zelf graag wandelen. In toenemende mate zie je vrolijke jonge mensen in groepjes over de dun begroeide hoogvlaktes en door de weidse dalen trekken. Vooral prestatiegerichte Nordic Walkers weten het reusachtige net van bewegwijzerde wandelpaden van de vereniging Schwarzwaldverein bijzonder te waarderen.

Ruim 130 jaar geleden werd de “Schwarzwaldverein” opgericht, die in het Zwarte Woud een net van meer dan 24.000 kilometer wandelpaden van bewegwijzering heeft voorzien (www.wandern-schwarzwald.info). De beroemde westweg is met ruim 100 jaar de oudste lange wandelweg van Duitsland. Over 285 kilometer loopt de “kwaliteitsweg loopbaar Duitsland” (een certificaat voor bijzonder schone wandelwegen) over de mooiste toppen en valleien van Pforzheim in het noorden naar Bazel aan de Zwitserse grens in het zuiden. Wandelaars verheugen zich op de fantastische uitzichtpunten en smalle paden. Kwaliteitgastheren langs de route bieden een rondom-service: deze transporteren de bagage van hotel tot het volgende hotel, klaarmaken van lunchpaketten en bieden van droogruimtes voor kleding. Sinds 2008 zijn er twee verdere kwaliteitswegen in het vakantiegebied. Op de 118 kilometer lange “Schluchtensteig” in het zuiden passeren wandelaars diepe dalen zoals de bekende “Wutachschlucht”en de “Wehraschlucht“ in afwisseling met uitzichtrijke hoogten, (www.schluchtensteig-schwarzwald.info). De derde kwaliteitsweg is de Seensteig in het noorden van het Zwarte Woud. Het beste startpunt voor de 84 kilometer lange meerdaagse wandeltocht is Baiersbronn. Veel meren, watervallen, dichte naaldbossen en vele smalle paden bieden een buitengewone natuurbelevenis (www.seensteig.de).

+++++

De Brochure Wandeltips is kosteloos op te vragen bij Voor meer informatie over vakantieaanbiedingen in het zuidwesten van Duitsland: Schwarzwald Tourismus GmbH, Heinrich-von-Stephan-Str. 8b, 79100 Freiburg, tel.: +49  761.8964693, Fax: +49  761.8964670 of kijk op www.zwartewoud.info. Nog meer informatie vindt u op de wandelsite www.zwartewoud.info/wandern

Ter attentie van de redacties:

Mocht u hulp nodig hebben bij het onderzoek voor een verhaal over vakantie in het Zwarte Woud, laat het ons dan even weten. Van onze website www.presse.schwarzwald-tourismus.info kunt u foto's voor uw reportage downloaden. Neem a.u.b. contact met ons op als u nog meer motieven nodig heeft.

blank

Bildbeschreibung:

Der Westweg führt am Ufer des Titisees entlang.